Bransjenytt, Bølgepapp

Bytter ut bølgepapp med skjærgård og riviera

blank

blank
Bjørn Ivar Larsen i samtale med Tommy Prøitz under omvisning på Glomma Papp for medlemmene i Fiberfokus i 2019.
blank

Bjørn Ivar Larsen gir seg snart som markedsdirektør i Glomma Papp. Han har viet de siste 25 årene av sitt liv til bedriften, men når 2022 blir 2023, blir Larsen pensjonist.
 
– Jeg skal kose meg i Fredrikstad, verdens fineste by, sier han på videokobling fra kontoret på Storhaug utenfor Sarpsborg.
Snart får dette kontoret en ny eier. Allerede i mai gir han seg som markedsdirektør og går over i en rådgiverrolle ut året. Da skal han også jobbe mot Sverige med noen spesialprosjekter for bedriften. Det ser han fram til.
 
Kjemi + økonomi = emballasje?
 
Det finnes åpenbart mange veier til Rom. Larsen har ikke emballasjefaglig utdanning. På høyskolen studerte han kjemi.
– Det var ikke så gøy å jobbe i lab, og jeg syntes salg virket spennende. Derfor tok jeg en tilleggsutdannelse i økonomi, sier Larsen.
Så var det litt tilfeldigheter som utspilte seg og førte til at han havnet i Glomma Papp. Larsen jobbet i legemiddelindustrien i femten år etter utdannelsen. Mot slutten jobbet han i Stockholm og ukependlet til og fra Fredrikstad, byen hvor han alltid har bodd.
Da han fikk sitt tredje barn ble det fort klart at det ikke var holdbart med pendling, så han begynte å se seg om etter ny jobb nærmere bostedet.
Så ble jobben som markedsdirektør i Glomma Papp utlyst. Siden den gang har han ikke sett seg tilbake.
– Jeg begynte i jobben i januar 1997. Nina Iversen var markedsdirektør, men skulle ta over ledelsen av bedriften. Jeg hadde ingen bakgrunn fra emballasjebransjen, men en brukbar erfaring med salg og markedsføring. Mange jeg kjente lurte på hva Glomma Papp hadde med legemidler å gjøre, forteller Larsen og ler.
 
Stadig endring

 
På spørsmål om hva som har fått han til å bli i bransjen, er Larsen rask med å understreke at rekkefølgen ikke har noen betydning, før han svarer:
– Flotte og engasjerte kollegaer, en tiltalende ledelsesprofil og et spennende produktområde. Vi jobber innen absolutt alle bransjer, og får utvikle emballasje til alt fra fisk til landbruk og legemidler. Jeg har fått treffe mange spennende mennesker.
Det er også en bransje i stadig endring. Økt miljøbevissthet og påfølgende krav fra kunder og forbrukere gjør at alle som jobber med emballasje må tenke i nye baner. I tillegg tyr flere og flere til netthandel, som igjen fører til spennende utfordringer. På et lager med tusenvis av varer blir det ofte overemballering av produkter.
– Det er en utfordring for alle som jobber med emballasje. Å få gunstige løsninger som beskytter produktet, men ikke er for mye. En slik optimering jobber vi mye med her på Glomma Papp, sier Larsen.
 
Ikke satt ut av pandemien
 
En annen utfordring Larsen trekker fram, er definisjonen på fiberemballasje. Drikkekartonger inneholder gjerne plast og andre barrierer som gjør dem vanskeligere å gjenvinne, mens bølgepapp er tilnærmet 100 prosent fiber.
– Det kan være utfordrende å få markedet til å forstå at her er det en forskjell, sier han.
Larsen kommer heller ikke utenom pandemien. Han forteller at alle var usikre på hva som ville skje, og at de i starten forventet å måtte permittere «omtrent alle» ansatte. Sånn ble det ikke. 80 prosent av det de leverer er til dagligvarebransjen, og den har gått som aldri før.
– Å holde maskiner i gang og levere mer enn vi noensinne har gjort til riktig tid har vært en spennende utfordring som jeg føler vi har fått til ganske bra, sier han.
 
Skjærgård og riviera
 
Med bare femten minutter fra ytterdør til hytte i Hvaler-skjærgården, og hus i en landsby i Sør-Frankrike, skal Larsen ta livet med ro fra nyttår. Men etter et kvart århundre i jobb for bedriften, står han klar hvis det skulle være noe:
– Jeg tar nok telefonen hvis de ringer, men det tror jeg ikke de gjør, altså. Det ble visst som de fortalte meg da jeg startet i jobben: «De fleste som begynner i Glomma Papp, blir værende.»