Bransjenytt, Bølgepapp, Resirkulering, Uncategorized

Fiberfokus-sjefen har fått ny jobb

blank

Ruth Nilsen følger i Bjørn Ivar Larsens fotspor og blir ny markedsdirektør i Glomma Papp. – Vi må endre oss i takt med det som skjer ellers i verden, sier hun.

Når april blir mai, blir Ruth Nilsen ny markedsdirektør i Glomma Papp. Hun tar over etter Bjørn Ivar Larsen, som først går over i en konsulentrolle før han pensjonerer seg ved utgangen av året. Hun kommer fra jobben som markedssjef for emballasje i samme selskap.

– Jeg gleder meg veldig. Det blir morsomt å samarbeide med de flinke kollegaene mine i Glomma Papp videre, sier Nilsen.

Nilsen har jobbet i Glomma Papp siden 80-tallet. Først som sommervikar mens hun gikk på videregående, deretter som vikar på ordreavdelingen, før hun fikk fast jobb i regnskapsavdelingen. Siden starten av 90-tallet har hun hatt ulike jobber innen salg og emballasje.

Forventer hektiske tider

Nilsen har også nylig blitt sjef for faggruppen Fiberfokus. Hun påpeker at fiberbransjen ikke er et emballasjefelt uten problemer. Den siste tiden har stor etterspørsel etter papir, massiv- og bølgepapp, knapphet på råvarer og påfølgende prisøkninger vært noen av hovedutfordringene.

– Bærekraftmessig har vi et veldig flott materiale som har gode rutiner og systemer for gjenvinning. Det å fortsette å tenke totaløkonomi og se på godeløsninger og bruke mindre materialer er en kontinuerlig prosess vi må jobbe med. Nå med korona har man vært i sin egen boble med hjemmekontor, så det vil bli hektiske tider framover med mange prosjekter nå som verden åpner. Det vil bli mye å gjøre for bransjen, sier hun.

Erstatter plast med fiber

Nilsen forteller at etterspørselen etter fiberemballasje har økt, og en av årsakene til dette er at mange vil erstatte plast med fiber i sine løsninger.

Som leder for Fiberfokus vil det bli nok å gjøre for den nye markedsdirektøren i Glomma Papp.

– I Fiberfokus tror jeg vi har mye å gjøre for å få ut informasjon om det flotte produktet fiber er. Jeg kjenner til de andre firmaene, og det å fremme våre produkter blir en viktig oppgave i året som kommer. Vi må synes i landskapet, og der er de store plastselskapene flinke. Vi har derfor vårt å gjøre for å fremme fiber, sier hun.

Får større ansvar

«Markedssjef for emballasje» og «markedsdirektør» kan høres likt ut, men Nilsen forteller at hun som direktør nå vil være ansvarlig for hele markedsavdelingen, ikke bare for det som omhandler emballasje. I hennes nye jobb skal hun også være sjef for blant annet grafiske designere, produktutviklere, pakketekniskavdeling og salg, emballasje og display.

Det ser hun fram til:

– Det er et utrolig hyggelig miljø og mange gode kollegaer. Vi er et team som jobber sammen mot felles mål, og det føler jeg vi har lyktes med så langt.