Ifølge en ny undersøkelse har etterspørselen etter bag-in-box økt i år, delvis på grunn av endret atferd som følge av Covid-19-pandemien.
Undersøkelsen er gjennomført av emballasjeprodusenten Smurfit Kappa i samarbeid med Wine Intelligence. Den viser at vin i denne emballasjetypen har lokket 3,7 millioner nye kunder i Frankrike og Storbritannia i løpet av de siste seks månedene.
Drikker mer hjemme enn på utesteder
Undersøkelsen analyserer atferden til vinforbrukere i Frankrike og Storbritannia som på grunn av pandemirestriksjonene i større grad har godt over til å drikke vin og omgås hjemme, i stedet for på utestedene.
Frankrike er det største markedet for vin på bag-in-box, og Storbritannia er det markedet som for tiden vokser raskest.
Forbrukerne oppgir faktorer som frihet til å drikke, enkel transport og valuta for pengene som avgjørende ved kjøp av vin på boks. Andre fordeler som nevnes er at vin på bag-in-box er holdbar i 6-8 uker etter åpning, sammenlignet med 2-3 dager for vin på flasker.
Også den lave miljøpåvirkningen blir nevnt.
Gode markedsutsikter
Markedet for bag-in-box er nesten 12 millioner forbrukere i Frankrike og fire millioner i Storbritannia. Undersøkelsen viser boksevinenes vekstpotensial i fremtiden, der ytterligere 4,4 millioner forbrukere i Storbritannia er åpne for å kjøpe. Det tilsvarer en vekst på 27 prosent.
– Fremtiden ser lys ut for våre bag-in.box-løsninger, med tanke på at undersøkelsen viser at 4,4 millioner forbrukere potensielt kommer til å kjøpe produktene i løpet av de neste seks månedene, sier Thierry Minaud, CEO for SMurfit Kappa Bag-in-Box.
Bag-n-box er en mer bærekraftig, kostnadseffektiv og forbrukervennlig emballasjeløsning som akkurat nå oppfyller forbrukernes forventninger.
Det forklarer den enestående suksessen og sterke markedsveksten.
Fire av ti potensielle kjøpere er yngre enn 35 år og ønsker seg produktet i mindre format, viser undersøkelsen. Blant dem som ofte kjøper vi på boks er 3-literen den mest populære emballasjen.