Glomma Papp har vunnet 23 Scanstar-priser siden 1969. I år ble intet unntak for bøtteløfteren fra Østfold.
Årets Scanstar-priser er klare. Tre av sytten priser går til Scanstar-medlemmer.
Glomma Papp, VPK og Ranheim Paper and Board kan alle smykke seg med tittelen som vinner av årets Scanstar-konkurranse. Totalt ble 17 priser delt ut av i alt 29 påmeldte.
I år, som i fjor, var alle innsendte bidrag fiberbaserte emballasjeløsninger. Dette kan være fordi fiber er materiale som er veldig godt egnet for nye løsninger, tror markedssjef i Glomma Papp, Ruth Nilsen.
– Det kan være at fiberbransjen har mer fokus på å lage nye løsninger, for fiber er et enkelt materiale å lage nye løsninger av, sier hun.
Nilsen trekker også fram muligheten for at fiberprodusenter har lavere verktøykostnader enn plast gjør at de lettere kan legge om produksjonen til nye løsninger.
– Fører til fornøyde kunder
Markedssjefen nøler ikke når hun blir spurt om hva det betyr å vinne en Scanstar.
– Det betyr ganske mye. Både så kundene får sett at vi satser på produktutvikling, men også fordi det ikke er så mange måter å måle hvor «god» man er på noe. Der kommer Scanstar- og Worldstar-priser inn. Det fører til at vi jobber mye med produktutvikling, og da får vi fornøyde kunder, forklarer hun.
Glomma Papp har med årets pris vunnet hele 23 Scanstar siden 1969.
Kunden har et behov, Glomma Papp skal finne løsningen
I år vant Glomma Papp Scanstar for en pop up insert-løsning for presentasjon av innholdet. I sin begrunnelse skriver Scanstar-juryen følgende:
«Enkelhet. Man får mye for omtrent ingenting. Dette er en insert uten avfall, enkelt og smart.»

Nilsen forteller at prosessen for et slikt produkt alltid starter med en diskusjon mellom selger og kunde. Kunden har et behov, og Glomma Papp skal finne løsningen.
– Sånn starter den kreative produktutviklingen. I dette tilfellet hadde vi en lav eske som skulle ha fire rom, som gjorde det vanskelig å lage noe som fungerer bra. Da kom ideen om å lage produktet på den måten det er nå. Hele prosessen må ta hensyn til ikke bare utseende, men også pakking, beskyttelse av produktet, transport og distribusjon, sier hun.