fiberflaske, Papiremballasje

Stora Enso og Pulpex samarbeider om produksjon av fiberflasker

blank


Emballeringsbedriften Pulpex og Stora Enso inngår samarbeid for å industrialisere produksjonen av papirflasker og beholdere laget av trefibermasse.


De fornybare produktene er ment som et alternativ til PET-plast og glass. Samarbeidet skal dra nytte av Stora Ensos teknologi for formpresset fiber og muligheten for å konvertere sluttprodukter i industriell skala.

Eksklusiv avtale

Avtalen er inngått eksklusivt mellom Stora Enso og Pulpex, som utvikler bærekraftig emballeringsteknologi. Selskapet er grunnlagt av Diageo, som produserer Johnnie Walker, Smirnoff og Guinness, og ventureselskapet Pilot Lite.

– Målet med samarbeidet er storskala industriell produksjon av papirflasker og -beholdere som er fornybare, gjenvinnbare og biologisk nedbrytbare.Flasker og beholdere tilvirket av formpresset fibermasse fra bærekraftige kilder gir vesentlig lavere klimaavtrykk enn glass og PET, skriver Stora Enso i en pressemelding.

Utvikler en rask produksjonslinje

blank
De fornybare produktene er ment som et alternativ til PET-plast og glass.

Akkurat nå fokuserer samarbeidet på å utvikle en rask produksjonslinje som forventes å kunne settes i drift i løpet av 2022.

– Vi ser et stort potensial i å kombinere kompetansen Pulpex har på produktutvikling med våre muligheter for industriell produksjon, sier Sohrab Kazemahvazi, SVP Formed Fiber i Stora Enso.

Dette samarbeidet er et viktig skritt for å kunne lansere et bærekraftig alternativ til flasker og beholdere i plast, med samme bruksegenskaper som tradisjonell drikkevareemballasje.

Papirflasker for globale varemerker

Med Stora Ensos formpressede fibermaterialer skal Pulpex produsere papirflasker for en rekke globale varemerker i flere forskjellige bruksområder. Dette kan være husholdnings- og hygieneprodukter, drikker med og uten alkohol og flytende næringsmidler.

Stora Ensos trefibermasse kommer i sin helhet fra sertifisert bærekraftige kilder. Pulpex-flasken kan tilpasses de enkelte merkevarenes behov ved hjelp av gravering, etikettering og trykk. Den kan også innlemmes i emballasjeprodusentens eksisterende infrastruktur for fylling.

blank
Stora Ensos trefibermasse kommer i sin helhet fra sertifisert bærekraftige kilder.

– Vi er svært glade over å ha Stora Enso om bord og ser frem til å utnytte de konkrete fordelene med vårt samarbeid, sier Scott Winston, direktør i Pulpex Limited.

– Dette vil virkelig komme oss til gode i de kommende månedenes arbeid med å våre nye og raske produksjonslinjer tilgjengelige for alle våre partnere.

Plastebmballasjemarkedet vokser

Det globale drikkeemballasjemarkedet er på cirka 117 milliarder USD og er beregnet å vokse med 4,5 prosent til 170 milliarder USD i 2027.

Globalt øker plastemballasje for tiden med 5 prosent årlig og utgjør rundt 40 prosent av verdens drikkevareemballasje.

I EU og USA blir kun 30-40 prosent av alle plastflasker samlet inn for gjenvinning. For papir og kartong ligger gjennomsnittet for gjenvinning på nærmere 80 prosent, mens glass og aluminium ligger på 75-80 prosent.